Torsdag 8/10 startet med regn det meste av natten, slik som de forrige nettene....
Lavt skydekke hører med.
Det ligger flere cacher i området, men en var lett tilgjengelig, ved Speiderhytta. Et flott anlegg speiderne har her. Flott beliggenhet.
Utsikten fra speiderhytta innover Liarvatnet.
Det er en demning som holder og regulerer nivået på vannet og det er vel den flateste demning jeg har sett.
Turen gikk ned igjen fra fjellet til Jørpeland og så videre mot Oanes for å ta fergen over til Lauvvik. Vi ankom fergeleiet få minutter før den la til kai og etter få minutter var vi på vei over Høgsfjorden.
Vel i land kjørte vi retning Sandnes, men tok av på RV508 til Oltedal i Gjesdal kommune. Her ble det et kort stopp før vi kjørte mot E39.
Her var det 99 trappetrinn som vi talte opp til toppen av trappen. Og det var fin utsikt fra toppen.
Ferden gikk videre til Bjerkreim kirke og her måtte vi ruslet rundt i regnværet en stund. For de som trenger å vite det; inngangsdøra er brun!
Så fortsatte vi inn i Lund kommune. Har var det en rasteplass som var målet. Utsikten var bra, men vi fikk litt utfordringer med boksen, det løste seg og vi kunne kjøre tilbake samme veien som vi kom..
RV42 skal nå følges i mange timer med noen få avstikkere. Et stykke innover i Gyadalen., kom vi over dette flotte steinbrua. Dette er faktisk nordens lengste og best bevarte steinhellebru. Den er 60 meter lang og har 21 løp. Den bygget som en tørrmur. Det antaes at den er bygget på 1800-tallet, men er oppgradert flere ganger og restaurert senere.
Et glimt av naturen innover i Gyadalen, vakkert.
Neste mål på ruten ligger i Sirdal, 8 km oppover fra Tonstad. Her har vi parkert ved veien til Liland.
Så gikk ferden sydover igjen, gjennom Tonstad og sydover langs RV42. Det ble en lang etappe med stopp i Kvinlog for å supplere matskapet. Men vi stoppet ved Eiken kirke.
Utenfor står det en minnestein over en av landets motstandsmenn under krigen som ledet en lokal gruppe, men ble til slutt tatt av Tyskerne og døde under forhør.
Så fortsatte vi på RV42 mot Sveindal, (moro å ha en dal oppkalt etter seg). Vi tok av i Kvåle for å komme inn i Åseral kommune. Vi fant det vi kom for og tok et bilde fra stedet og kjørte ut av kommunen til Sveindal.
Snart var det middag og blogging igjen.
Fredag 9/10 med fint vær fra morgenen av.

Dagens første tur en en rusletur inn til Breidstøl, et lite småbruk som forfaller. På Breistøl bodde en begavet mann som kanskje egentlig var oppfinneren av glødelampen; Lars Breistøl. Det var Lars sin løsning med tynn karbontråd som Edison bygde videre på og som han kapslet inn i vakuumisert glasskolbe. Men Lars Bristol fikk ikke den heder han burde hatt, da Swan og Edison kjempet om den æren. Men Lars hadde likevel suksess i næringslivet med gruvelamper, akkumulatorer og mer. "The Bristol Patent" var et anerkjent begrep i industrien.
På hogstfeltet var det plantet ut plantet ut smågranplanter av arten Hvitfotgran.
Vi kjørte videre i Evje og Hornes kommune og oppover Setesdalen til Bygland kommune. Byglandsfjord er første tettstedet vi kom til og det ble det en liten rundtur. Bildet under ble tatt på veien og Byglandsfjord ligger i midten av bildet.
Ved denne steinbenken stoppet vi, flott plass i solen som skinte fra blå himmel.
Den ene steinen i benken er datert, det er en stund siden den ble hugget til den formen den har nå.
Dampbåten Bjoren fra 1866 trafikkerer fjorden i sommermånedene med turister. Den går inn til Bygland og retur til Byglandsfjord.
Men det gikk også damptog hit på Setesdalsbanen. Byglandsfjord har tatt vare på det gamle stasjonsområdet og en del av bygningene. Toget kom hit 1896 og det ble enklere for setesdølene å dra på bybesøk og for byfolk å dra på turer innover dalen.
Det er mange store trær rundt stasjonen og tror nok mange av dem stod der når togene gikk. Togene sluttet å gå her i 1962.
Vi fortsatte tilbake sydover og det ble et kort stopp ved Evje kirke fra 1861.
Vi fortsatte turen gjennom Evje sentrum og var å inspiserte området for neste år Land Rover Landstreff på Evjemoen.
Men vi måtte videre og fortsatte sydover på RV9 til vi kunne ta av på 403 til Iveland. Iveland kirke fra 1837, en flott hvit kirke.
Like ved finnes denne flotte gjennomskjæringen i fjellet. Geologer kan sikkert holde lange foredrag om disse flotte formasjonene.
Vi fortsatte mot øst til Rv405. Det ble et stopp ved en rasteplass ved Fjermeros. Her finnes et gammel vanningstrau i stein. I sin tid en viktig installasjon for å gi hestene vann.
Trauet er ikke stort, men med kontinuerlig tilførsel av vann, ble det nok for alle hester. Nederst til høyre i bildet.
Ved vannet Storelon ble det et nytt stopp og et nytt flott høstbilde.
Vegusdal kirke stod også på planen, i dag ble det bare hvite kirker.
Høstfargene blir stadig tydeligere og flottere.
Ferden fortsatte mot nord til RV42 og vi fulgte den et stykke. Vi passerte Mykland og kom til Svenes det det ble et kort stopp på en rasteplass ved Fossfet.
Her ble det vurdert hvilken vei vi skulle følge og valget ble å kjøre nordover igjen mot Åmli og så østover mot Brokelandsheia.
Her er det et kort stopp ved Berget langs Rv414.
Hauglandsvannet noen kilometer lengre frem var også verdt å forevige.
Målet for turen var nådd, vi har nå logget nesten alle kommuner i Agder og Rogaland. Og vi har samtidig fått logget mange sektorer som også er en oppgave. Vi har klart 228 av 360 sektorer. Så da vet vi hvor vi skal neste sommer.
Vi har kjørt 1300km denne uken vi har vært på farten. Og vært på mange steder vi aldri ellers ville kommet på å dra til. Norge i høst-skrud er vært å reise ut å se, det er mye å se.
Vakre høstbilder spekket med fakta og egne betraktninger. Mange km men også mange opplevelser. Greit at neste års ferie er i boks. Vestlandet here we come, 2021.
SvarSlettTakk for hyggelige tilbakemeldinger.
SvarSlett