lørdag 14. juli 2018

Hellesylt til Norfjordeid

Vi våknet til samme vær som da vi la oss, med skydekket i samme høyde som oss. Etter frokost pakket vi og kjørte ned til Hellessylt. Der var fergen fra Geiranger på vei inn og det var mye turister og turbusser og andre som skulle med fergen.


Vi fant våre geocacher og tok litt bilder, her fra den flotte fossen i sentrum.


Hvis jeg noensinne skal ha en bade-and, bør den være i denne størrelen.....


Vi måtte gå et stykke opp i lia og da kunne vi fotografere fossen ovenfra brua og fikk da med det meste av Hellesylt sentrum.


Så gikk ferden ut av Hellesylt og sydover RV60 mot Hornindal. Men vi fant ut at vi kunne ta av mot Ørsta på RV655, den hadde vi ikke kjørt før. Og vi angret ikke. Vi kjørte først oppover i Nibbedalen og kom over i Norangdalen og her var det flott natur og nesten ikke hytter.
Det motivet dukket opp rundt en sving og kua lot seg villig fotografere.


Vi måtte stoppe ved Lyngstølvatnet. Dette er en sjeldenhet. For lenge siden var dette en av flere støler som lå i dalbunnen langs en elv. det var en ferdselsvei gjennom dalen og denne gikk innom denne stølen. 26.mai i 1908 oppstod det et stort steinskred som la igjen store mengder stein i dalbunnen like nedenfor Lyngstølen. Den dannet en demning og vannet steg til over steinmuren på bygningene.
Fra veien kan man seg steinmurene, steingjerde og porten i stein gjerdet der ferdselsveien gikk og selve veien er også godt synlig.


I enden av dalen ligger tettstedet Øye. Her ligger et flott og gammelt hotell; Hotell Union Øye.Det ble åpnet i 1891. Og er kjent for stillheten og det gode liv. Mange kjente personer har bodd her gjennom tidene; keisere, konglige og kunstnere av mange slag.


Ferden langs Norangfjorden gikk raskt og vi kom til dagens første fergeleie; Leknes til Sæbø.


vel iland på Sæbø, var det igjen tid for å finne en cache blant laksefiskere.


RV655 ledet oss videre til Ørsta. Her var vi innom i fjor også, men det regnet så mye at vi ikke gikk ut av bilen og fortsatte ferden. Men i år kunne vi parkere og gå rundt i byen å shoppe og cache. Bildet er et bevis på at vi var der.
Mens vi gikk rundt, tok vi en selfie av oss selv foran kirken og sendte til en venninne som har sterke relasjoner til denne byen, men bor lenger sør på Vestlandet. Femten minutter senere kommer en velkjent bil rundt hjørnet og tuter; og der var vår venninne med følge. Artig og klemmer ble utvekslet.


På vei ut fra Ørsta går RV651 over åsen der flyplassen ligger og der tar veien av til Ulsteinvik. Et lite stykke inn på den veien, treffer man på denne karen; Trollet på RV653. Her ble det et kort stopp, mens nødvendige handlinger ble utført.


Vi kjørte videre til Volda og rett inn på fergeleiet. Alle de lett tilgjengelig cachene i Volda logget vi i fjor. Så valgte å ikke bruke tid her i år, og dessuten var det sent på dagen og vi måtte snart finne oss et sted å bo.
Fergen Volda-Folkestad kom etter få minutter og en halvtime senere var vi i fart på andre siden mot Nordfjordeid. Midt oppe i lia måtte vi igjen stoppe for å sjekke et geografisk punkt.


Snart var vi i Nordfjordeid og søkte etter et sted å bo og denne gangen ble det en campngplass; Nesjartun camping. En noe eldre plass med behov for en del oppdateringer. Jeg hadde behov for å ha tilgang til nett og det var det dårlig med der.


Natten kom og morgenen likeså. Fortsatt lave skyer, men prognosene tilsa bedre vær utover dagen. Vi pakket sammen og kjørte til Nordfjordeid sentrum og parkerte der. Så gikk vi på oppdagerferd i sentrum. 
Det var Matauk-dager denne dagen og gågata var full av folk og tilbud på bakst, bær, varm-mat og drikke.


Vikingene holdt jo til her også, det er ikke bare i vestfold det skjedde. Og her har de mange gamle båtbyggertradisjoner. Myklebustskipet har vi vestfolding kanskje aldri hørt om, men det var et stort skip som ble brent og hauglagt for tusen år siden. Nå bygges en kopi av skipet slik man tror det kan ha sett ut. Og det blir verdens største vikingskip når det er ferdig neste år. 30 meter langt og 24 par årer. Den båten blir et flott syn på vannet.


Etter å ha gått Saga-løypa i byen og sjekket vekten hos Biltilsynet grundig, satte vi kursen for neste fergestrekning, Loteberg-Anda. Dette ble en helt ny opplevelse. Fergen har ikke dieselmotor, men elektriske motorer. Det som bråket mest, var gearene i podene! Det var en ganske stille overfart.


I Sandane hadde vi lest om et fartøy som står utstilt; Holvikejekta. Denne er et gammelt fartøy fra 1881 som fraktet trelast og ved til Bergen og andre varer. Dampmotorene gjorde den utdatert i 1908 og den ble satt på land i et naust. Det tatt vare på og ligger der fortsatt i dag. Rigg, anker og kjetting ble solgt, men skroget ligger, 20 meter langt og 8,6 meter bredt.


Vi måtte innom Breim kirke i nødvendig ærend. like ved lå en campingplass og jeg måtte gni meg litt i øyet da jeg så dette.


På brygga like ved kirken kom det et traktor og ungdomsgjengen skulle bade. Stupetårn var ikke noe problem.


I Byrkjelo ble det også stopp ved denne utstillingen til en kjent kunstner i bygda.


Nå begynte det å ble sent på dagen igjen og det var tid for å finne en plass for natten, Som vanlig ble det noen bomturer før vi kom til rasteplass like utenfor en tunnel. Utsikten kunne vi ikke klage på.


Tunnelåpningen var ikke mange meterne unna.


Det er heller ikke Jostedalsbreen. Rett oppe på kanten kunne vi se litt av breen


Så var det tid for litt blogging og snart er det leggetid.
I morgen kommer en ny og spennende dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar