Da må vi forflyttes oss videre i mer siviliserte områder.
Først måtte vi komme oss ut at den siste biten av Eikesdalen før vi klatret opp fjellet på sydsiden på FV660 i retning Åndalsnes. Det gikk ikke fort, for i dag skulle vi stoppe ved de fleste cachene på veien. En av disse ligger i en sving med flott utsikt innover mot Eikesdalen.
Det ble stopp ved mange kirker og andre interessante eller rare plasser.
Vi må ta med denne kirken; Holm kirke. En flott langkirke fra 1907.
Utenfor kirken står det en bauta med innskrift, den er til minne om de fra bygda som falt i frihetskamp 1808-1814.
Noen cacher fant vi ikke og en del valgte vi bort. vi brukte det meste av formiddagen til dette og da vi kom til Åndalsnes og fant en stor bobilplass ved jernbanestasjonen, fant vi ut at vi blir her i ettermiddag og natt. Det gav oss tid til å se oss om og å finne et par cacher til fots. Vi gikk gjennom og rundt det meste av sentrum og omkringliggende områder..
På motsatt side av jernbanestasjonen, ligger gjestebrygga og her lå det en litt uvanlig gjest på sllike plasser.
Vi ble sultne og fant ut at vi ville ha en ute-middag, så vi fant oss et bord på terrassen til en pizza-restaurant og koste oss med ferdig mat og drikke.
På vår vei rundt om, kom vi over disse veteranbilene uten for en bensinstasjon.
Kvelden gikk med til å oppdatere bloggen fra Aursjø-turen siden det ikke ble gjort underveis.
Dagen etter var vi spent på værutsiktene, det var meldt regn og torden og det var endel mørke skyer på kvelden. Men på morgenen var det kun lavt skydekke og oppholdsvær. Prognosene for det alternative rutene vi hadde valgt ut var ganske like; skyer og oppholdsvær.
Vi valgte å kjøre Trollstigen siden det var lenge siden vi hadde vært der. Og håpet skydekket ikke var så tett akkurat der når vi kom opp....
Skivebom! Så tykk tåke har jeg ikke sett på lenge og trafikken stoppet helt opp. Den utsikten på bildet var nærmest uendret i en time. Det var vegvesen-folk som dirigerte og kommuniserte på radio for å få bevegelse.
Omsider var det vår tur og det gikk radig unna opp bakkene. Svært irriterende at mange sjåfører ikke tenker på å slå på lysene under slike forhold. Bilen foran oss var en av disse mørklagte og når tåka ble enda tettere jo høyere vi kom, var dette litt stressende.
På toppen var planen å ta en stopp og finne et par cacher. Men slik det så ut på toppen, ble det fort skrinlagt og vi kjørte bare videre i sakte fart til vi kom litt lavere og vi kom under skydekket.
Ved Øvstestøl stoppet vi og tok bilder og logget....
Litt lenger ned i dalen kom vi til Gudbrandsjuvet og det var severdig.
Her har vannet "skåret" seg ned i fjellet og laget noen fasinerende stryk. Og det er anlagt bruer og og utsiktspunkt for besøkende.
På kafeen, var det skikkelige dører!
Et siste bilde av strykene.
Enda lenger ned i dalen, Hoelsfossen, var det flotte stryk av en litt annen karakter.
Og det var laksetrapp ved siden av fossen.
I tillegg en annen kurositet; et gammelt kraftverkanlegg fra 1920-tallet som ble nedlagt i 1948. Så har det ligget brakk til årtusenskiftet og i 2007 var det ny turbin i det gamle bygget og oppdatert dam og rør inn til kraftstasjonen og den produserer nå kraft!
Turen fortsatte ned til Valldal sentrum, der vi fikk oss litt fastfood og fikk logget en cache ved Olav den Helliges bautastein som ligger oppe på en høy haug med en svært bratt sti opp.
Vi hadde droppet turen via Geiranger og valgte å kjøre vestover til Stranda og da måtte vi ta ferge over Sunnylvsfjorden sammen med denne karen.
Det ble selvfølgelig et stopp i Stranda for å logge et par kjappe....
Denne ene lå ved en bru og rundt brukarene var det lagt ut noen planker og gå på.
Jeg vet ikke historien bak dette dette skiltet på bygningen, kanskje er det rådhuset i kommunen?
Vi fortsatte veien mot Hellesylt på RV60 og da kommer til et flott utsiktpunkt innover Geirangerfjorden. Det kom et cruiseskip ut av fjorden.
Det var blitt så sent at vi bestemte oss for å legge oss til her for natten. Det er jo i en bakke her, så vi måtte akseptere å ligge litt skjevt....
Og nå er bloggen straks klar....
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar