mandag 27. juli 2020

Leknessundet på Sula til Fedje

Dato: 24/7-20.
Vi våknet til en flott morgen ved Leknessundet. Sol fra blå himmel er aldri feil.
Planen var å ta en tidlig ferge, 10:10 og komme oss videre til neste øy.
Vi våknet begge så tidlig at vi bråbestemte oss for å ta fergen som går 08:00 i stedet og utsette frokosten til vi kom på fastlandet.
Men først tok vi noen morgen bilder.



Dronen var nyladet og fikk seg en kjapp tur opp. I horisonten ser vi den lave øygruppen Værlandet og den høye Alden til høyre.


Så kom vi oss avsted til fergekaien. Vi var ikke første bil. Det var flere som skulle til fastlandet.


Etter tyve minutter hadde vi kjørt ombord og var på vei til Rutlestad der vi kjørte i land.


Vi var nesten de eneste som kjørte syd over på 57. Nå var vi sultne og skulle kjapt finne oss et sted å sitte å spise i solen. Det var lettere sagt enn gjort. Først etter tyve kilometer fant vi en rasteplass som var bra. Det er ikke mange steder å stoppe langs mange av veiene på Vestlandet.



Det var mange svinger og smale veier på strekning. Så mens frokosten ble funnet fram, var det godt å legge seg litt nedpå i solen.


Så var frokosten på bordet og det gjorde godt å få spist selv om det ble vesentlig senere enn antatt.



Turen fortsatte, nå var det en ren transport etappe til neste fergeleie. Vi hadde ikke sjekket rutetabellen for strekningen.


Men det fikk vi god tid til når vi som første bil stod på Sløvåg fergekai. Fergen hadde nettopp gått og neste gikk om nesten en time....


At vi nå var kommet i et område mye preget av olje og offshore var ikke vanskelig å se.


Så kom fergen og ferden over til Leirvågen fergekai var i gang. Rundt neset fikk vi se denne gruppen med offshorefartøyer i opplag.


Men rett frem kunne vi se Mongstadraffineriet, et stort anlegg.


Nå er tyskerne kommet og de var stadig oftere og se. Her har vi en stående rett bak vår bil på fergen.


Vi sjekket rutetabellen for fergen ut til Fedje, og fant ut at den gikk femogtyve minutter etter vi var kommet på land. Og det var over halvannen time til neste avgang! GPS sa vi kunne rekke det med to minutters margin! Men vi har kjørt  strekningen før og vet den er av varierende standard med fartshumper, smal og endel svingete så det kan være litt utfordrende med større bil. Vi måtte jo bare prøve og la i vei. Det gikk jevnt og GPS'n viste at vi klarte å holde ankomstiden og vi kjørte ombord som nest siste bil. Snart så vi Sævrøyna fergekai forsvinne bak oss.


Det er en del holmer og skjær på vei ut fra fergekaia og fergen svingte frem og tilbake før den kom ut i åpent farvann.


Og der ute i horisonten kunne vi se Fedje.


Fergen "Fedjebjørn" fraktet oss trygt ut til øya.


Snart var vi i land og hadde fått tips om hvor bobilcampen er og styrte direkte dit , andre siden av bukta, ute på en holme. Der var det mange biler. Det viste å være en redneck gjeng fra Østlandet som hadde valgt å være her denne helgen! 
Men vi klarte å klemme oss inn.
Det var som vanlig behov for å supplere forsyningene, men butikken ligger på andre siden av bukta. Men heldigvis var det satt opp en liten selvbetjent ferge man kunne bruke.


 Og snart var vi på vei til butikken og fikk handlet.


Her ser vi campen på andre siden av bukta, ved siden av den gamle sardinfabrikken. Nå er det cafe og overnatting i bygningen kalt "Fabr.no8".


Fergen stod på feil side når vi var ferdig handlet, og vi måtte betale for å få den til vår side. Et enkelt opplegg med å sende en SMS og dermed har men kontrollen i inntil fem minutter.


Vi var sultne. Men fristelsen ble for stor og vi gikk bort til cafeen og bestilte pizza  med passende drikke som middag. Og det var trivelig å sitte og observere livet og ikke minst alle som plundret med å få fergen til å fungere! Det står en grei veiledning, men å lese så mange linjer er jo krevende. Enkelte fikk stopp midt utpå sundet. 



Litt senere fant ut at vi ville gå en tur vestover på øya. Dette bildet er tatt fra vestsiden av bukta, mot sentrum med kirken på østsiden av bukta.


Mange fine plasser langs bukta.


Vi forlot bukta og gikk oppover mot en høyde og der, helt på toppen kneiser dette bygget. Fedje Trafikksentral, for de fleste kjent fra forliset til fregatten KNM "Helge Ingstad". Bygget ligger på det høyeste punktet på øya med utsikt i alle retninger.


Vi fortsatte over høyden og ned på andre siden. Her ligger det rester etter tyske anlegg fra krigen. 
Her utsikten fra den ene kanonstillingen og sydover langs øya. I det fjerne ser vi Hellisøy fyr, som ligger på en holme, sydvest for Fedje. 




Et bilde innover øya viser det er en lav øy, ingen høye topper å se.


På det ene kanonbatteriet er det satt opp en stolpe med avstander til ymse steder; 139km Oseberg, 18km Mongstad, 346km Oslo, 318km Shetland og så videre. Artig.


Så var det tid for å gå tilbake. Det fristet ikke å sitte ute og vi holdt oss inne og gikk å la oss tidlig.


Det ble ikke så mange kilometer i dag, men det ble en ren transportetappe. Men en grei avslutning med fint vær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar