Dato: 30/7-20.
Vi sovnet i går til regn, vi sov mens det regnet og vi står opp til regnvær også. Vått er det ute, gjennomtrukket vått.Vi sov litt lenger enn vanlig og hadde det ikke travelt. Så vi kom oss i vei ved tolvtiden. Og det regnet fortsatt og det fortsatte det med hele dagen.
Fikk tatt noen bilder før vi dro videre, småbåthavnen i det grå været.
Men lokalbefolkningen mener tydeligvis at det er bra vær nå og da og de har fått satt ut fargerike solstoler på moloen.
På svabergene i retning Stavanger var mosen fullstendig mettet av vann.
Så kjørte vi avsted. Det ble et og annet stopp underveis. Blant annet ved Skjoldstraumen kirke, en flott langkirke fra 1910.
Vi brukte litt tid i Skjoldstraumen med å løse en cache oppgave. Og lærte at den toveis.slusen som ligger der, er landets eneste saltvannssluse som fortsatt er i bruk. Den stod ferdig i 1908 og har vært i drift siden. Den gjør at mindre fartøy kan komme inn og ut av Skjoldfjorden uavhengig av tidevannstrømmen som kan være ganske kraftig.
Vi kjørte videre til Vats og derfra videre mot Vindafjord, Sandeid, Vikadal og Ropeid. Det ble noen stopp på veien, men det var lite å ta bilder av og jeg glemte det delvis i det elendige været..
Før gikk det ferge fra Ropeid til Sand på andre siden av Sandsfjorden. Men ikke nå lenger.
Det har blitt laget en fin vei sydover, Fv46, forbi Øvrabø og bro over fjorden og vei videre til Lovraeidet hvor veien kommer inn på 13. Et flott anlegg med tunneler, bro og en rasteplasser som er en turistvei verdig. Vi har etterhvert sett en del av disse anleggene rundt om i landet vårt.
Ostasteidn har også fått sitt særpreg. Her er glassfiber blitt brukt til nesten alt. Toalettets yttervegger er malt med en mosemaling slik at veggene etterhvert blir dekket av mose.
Gangveiene er forsterket med glassfiberarmerte rasterplater som slippe vannet igjennom og beholder grusen.
Toppen av "tårnene" på toalettet er av glass og slipper inn dagslys.
Dører og lysfelt har også glassfiberarmert matriale.
Sitteplasser og bord er også laget av samme materiale. I det fjerne sees Sandsfjordbrua som går fra en tunnel til en annen tunnel.
Sittegruppene på nordsiden av rasteplassen. På grunn av rasterplatene blir flatene fort tørre etter nedbør.
Her går veien videre mot Sauda og Haugesund.
Søppelkassene er borte, både de i betong og stål som vi har sett så mange av. Her kommer det opp et "periskop" fra bakken. Det er innkastet til søppeltanken under bakken. Den moderne løsningen og med stor kapasitet. For å begrense for "feil type" søppel, har åpningen fått en bolt i midten slik at kun mindre kolli kan kastes. Det blir tøffere tider for store bæreposer og søppelsekker som ofte har vært et problem for Vegvesenet.
Etter å ha kjørt over Sandsfjordbrua, kommer vi til en enklere rasteplass. Men med like flott utsikt.
Etter å har kjørt på 13 noen kilometer kom vi til dette leskuret, eller rettere Le-Se-Skuret. Skuret innholdt et lite bibliotek. Etter konseptet Ta en bok og legg igjen en bok.
Fruen sjekker om det er noe av interesse.
Faller tiden lang, er det satt inn en matchende stol.
Det ble flere stopp og noen ganger må også jeg trå til i det våte grasset og bratte skrenter. Her det faktisk langt ned på venstre siden så det gjelder å holde balansen og ikke gli på underlaget.
Til slutt kom vi frem til Nesvik fergekai. Her er det utvidelser på gang og masse anleggsmaskiner og folk.
Fem minutter senere var vi ombord og på vei over fjorden.
Knappe ti minutter senere kommer vi til Hjelmeland og her blir vi i natt. Dersom det er plass på bobilplassen.
Og det var det! Snart stod vi på plass og kunne ta det med ro.
Fra vinduet kunne vi se bortover mott fergekaien og hørte fergene kom og gikk hvert kvarter.
Det ble noen mil i dag også, mange av dem på smale veier og da går det ikke fort. Vi brukte litt over seks timer på turen i dag.
I morgen blir det en kort tur på en knapp times kjøring, men kanskje vi tar en avstikker?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar