torsdag 16. juli 2020

Ona til Geirangerfjorden

Dato: 16/7-20.
Værmeldingen for dag gjorde meg litt urolig med varsler om kraftig vind her ute i havet. Doningen vår tåler ikke all verdens vind og jeg føler ikke for å teste grensene heller.
Så i stedet for å utforske Ona  og Husøy valgte vi en tidlig ferge videre, 07:40!

Det var tåkete rundt Ona da vi stod opp og fyret kunne så vidt sees. 


Vi fikk pakket sammen etter en kjapp frokost og kjørte bort til fergeleiet. .


Og snart kom fergen Kvaløy inn gjennom moloåpningen


Kartet viser fergeturen fra Smågen til høyre via Sandøy i midten og til Ona øverst. 
Returen gikk fra Ona til Sandøy og så til Finnøy til venstre.


Vi kom i land på Finnøy og fortsatte omgående videre over denne lille øy og ut på moloen som forbinder Finnøy med øya på sydsiden; Harøy. Vi hadde litt tid til fergen videre til fastlandet skulle gå, så vi kjørte rundt Harøy på vestsiden.
Det ble et stopp på vestspissen av øya. Her ligger en gammel fyrvokterbolig på en øy adskilt med et sund mot Harøy.



Vi fortsatte mot fergeleiet på sydspissen av øya og kom over dette skiltet. Etter freden i Roskilde i 1658 måtte Danmark-Norge avstå hele Trondhjems len inkludert Romsdal til Sverige, hvilket medførte at riksgrensen mellom Norge og Sverige fulgte Fodgerigrensen mellom Sunnmøre og Romsdal. Så det finnes en varde som markerte grensen.


Så kom vi til fergeleiet og parkerte bilen. Så ble det å slå ihjel litt tid. Noen bilder Fra fergeleiet i Myklebust.





I nærheten av havna fant vi denne steinen.  
til mine om Rasmus Engelbrightson Myklebust som var en bondefører i dansketiden.


Så endelig kunne vi se fergen nærme seg kaien. 


Snart var vi ombord og ferden gikk til naboøya. Etter å har plukket opp en bil der, fortsatte ferden mot fastlandet og Bratvåg.

Vel  fremme i Bratvåg kjørte vi i land og svingte til høyre og satte kursen for Skjeltene fergeleie!  Været var så pass bra at vi ville utnytte det til to nye øyer; Haramsøy og Flemsøy. Snart stod vi i fergekø og ventet på fergen igjen.


Vi kjørte i land på Haramsøy og kjørte sydover og stoppet ved kirken. Den er under oppussing og blir sikkert veldig bra.


Planen vår var å kjøre over fjellet på Haramsøy, men der hadde det kommet bommer siden i fjor. Så vi måtte droppe dette og kjøre tilbake og videre rundt på nordsiden og over brua og moloen over til Flemsøy.  Her kjørte vi til østenden av øya og det ble enkelte stopp på veien. Et av stoppene er ved denne steinen over Olaus Johannes Fjørtoft, en fargerik person i sin tid.


Etterpå kjørte vi rundt vestenden av øya og innover nordsiden. Her ble vi overrasket av en helt annen natur og et par flotte badestrender.



Veien var smal og svingete og vi fant det greit å gå den siste biten av veien. 
Innerst fant vi restene av den gamle Uri Møbelfabrikken! Stor optimisme på trettitallet med produksjon av soveromsmøbler.


Vi tok en rast på en hytte like ved ruinene av møbelfabrikken.


Så gikk vi samme veien tilbake til bilen.


Like ved stod det skilt til noen huler som det har bodd folk i steinalderen.


Ferden gikk tilbake til Haramsøy og vestenden, der ligger Ulla fyr og vi tok et raskt besøk der også.





Snart var det tid for retur til fastlandet og etter kort tid på fergeleiet dukket fergen opp bak neset.



Nå begynte det nærme seg å finne et sted å bo. Vi valgte å kjøre forbi Ålesund og fortsatte til Sykkylven. Kort etter vi kom til fergeleiet   i Magerholmsvika, kom den elektriske fergen glidende.


Vi oppdaget vi hadde glemt å finne et sted å fylle vann på tanken, den må vi ha for å benytte toalettet. Men det er ikke like lett som før. Så vi havnet i Stranda før problemet ble løst. Og da fortsatte vi mot Hellesylt for å finne en boplass for natten.
Vi endte opp på en flott rasteplass vi har bodd på før. Utsikten mot Geirangerfjorden  er flott.


Men støyen fra tunellen er tydelig! Men det går bra.


I løpet av et døgn har vi nå kjørt seks ferger, det får vi sikkert en påminnelse om når Autopass-regningen kommer etter feriens slutt.
Det ble mer kjøring enn vi hadde tenkt oss i dag, men vi er fornøyd med dagen.


Kilometertallet på bildet stemmer ikke. Men høyden på boplassen er riktig.

I morgen kommer en helt ny dag....

1 kommentar: